Робити відкриття – це наука. Робити вигляд, що робиш відкриття, – мистецтво. Процес наукових відкриттів – це по суті, неперервна втеча від чудес. Альберт Ейнштейн

пʼятницю, 12 квітня 2024 р.

8 лайфхаків як запам’ятовувати формули з фізики


1. Запам’ятовуйте зміст, а не букви. Деякі учні просто запам’ятовують букви, які є у формулі, наприклад, запам’ятовують, що тиск р=F/S. Однак такий метод не найкращий, бо з часом деякі учні починають, наприклад, думати, що S це можливо якийсь шлях, а не площа. Тому слід запам’ятовувати зміст самої формули, тобто замість того, щоб запам’ятовувати «р=F/S» краще запам’ятати «тиск=сила/площа». В ідеалі, так слід запам’ятовувати всі формули, які неможливо вивести, але якщо для вас це не варіант, то «метод запам’ятовування змісту» слід використовувати принаймні у тих випадках, коли формула задає означення певної фізичної величини, наприклад, означення тиску, сили струму, тощо.


2. Не запам’ятовуйте, а виводьте формули. Немає потреби запам’ятовувати всі формули з фізики, адже багато з них можна вивести. Наприклад, формулу для сили струму в металах I=neυS можна вивести на основі «простіших» формул І=q/t, q=Ne, n=N/V, υ=l/t, V=lS.

3. Асоціації. Якщо вивести для вас якусь формулу не варіант, то постарайтесь придумати спосіб як можна її легко запам’ятати. Наприклад, деякі учні запам’ятовують, що під час електролізу на електродах виділяється «кіт» (m=kIt). А згадану вище формулу I=neυS можна запам’ятати як «слово news з помилкою» або як «весну» (I=υеSn). Звісно, це примітивний метод… Але якщо учневі важко дається фізика, то хай хоча б так…

4. Розмірність. У деяких учнів, особливо в молодших класах, виникає проблема із запам’ятовуванням, навіть, формули для швидкості при рівномірному русі υ=l/t. При цьому учні знають, що швидкість автомобіля вимірюють в кілометрах за годину (км/год). Тоді учневі можна просто сказати, що оскільки швидкість вимірюється в км/год, то щоб знайти швидкість, треба шлях (l км) поділити на час (t год).

5. Включайте логіку. Багатьом учням важко запам’ятати якою саме буквою (c, λ, r, q) позначають питому теплоємність, питому теплоту плавлення, пароутворення, згоряння палива. А цього, на мій погляд, запам’ятовувати і не обов’язково. Достатньо «включити логіку»: кількість тепла необхідна для плавлення чи випаровування має бути прямо пропорційною масі речовини (Q= λm, Q=rm). Кількість тепла, що виділяться під час згоряння палива прямо пропорційна масі палива (Q=qm). А якщо мова про нагрівання тіла, то кількість тепла прямо пропорційна масі тіла та зміні його температури (Q=cmΔt).

6. Плутанина з буквами. У формулі для електрохімічного еквівалента буквою n позначають валентність, а у всі інших «шкільних» формулах буквою n позначають концентрацію. Тому, забувши зміст позначень у формулі для електрохімічного еквівалента, учні починають думати, що n – це концентрація іонів. Над цим слід задуматись методистам і, на мою думку, варто для позначення валентності використати якусь іншу букву. Те саме стосується енергії, яку у шкільному курсі фізики, зазвичай, позначають буквою Е, а потім в учнів виникає плутанина з напруженістю електричного поля, яку також позначають буквою Е. Зрештою, під час підготовки до ЗНО репетитор може «взяти ініціативу в свої руки» і всі види енергій (потенціальну, кінетичну) позначати, наприклад, буквою W. Те саме стосується позначення переміщення та площі буквою S.

7. Добуток замість частки. Багато фізичних формул традиційно подають у вигляді дробу, наприклад, a=F/m, С=q/U. Однак, як показує досвід, у формулах з дробами учні можуть плутати чисельник зі знаменником. Тому в деяких випадках зручніше запам’ятовувати формули у вигляді добутку F=ma, q=CU.

8. Розв’язуйте багато задач. Найкращий же спосіб запам’ятовування формул полягає у їх частому застосуванні на практиці – чим більше ви розв’язуватимете задач, тим краще запам’ятаєте формули.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.